vrijdag 31 januari 2014

Geestelijke voeding

Wij worden ons steeds meer bewust van wat ons lichaam aan goede voeding nodig heeft en wat we zoal naar binnen werken. Maar weten wij eigenlijk wel wat onze geest dagelijks te slikken krijgt.

In het dagblad las ik over fraude, corruptie , moord en doodslag. Hoe de ene mens de ander al of niet in de naam van god de hersens inslaat. Over ongelukken, flaters en blunders. En over huiselijk geweld.

Op de tv en computer vond ik gewelddadige films en games, reportages over alle kommer en kwel en al moet je je hoofd niet in het zand steken voor wat er gebeurt in het heelal en heb je natuurlijk een vrije keus welk artikel of programma je wel en niet wilt zien: ongemerkt koekt je brein aan met ongezond geestelijk voer.

Het brein raakt gewend aan geweld en spoort aan tot het nuttigen van nog meer "junkfood". Omdat het niet bevredigt vraagt het brein nog meer. Ongemerkt wordt het brein geconditioneerd voor al dat ongezond geestelijk voedsel en gaat denken dat het zo hoort. Het is een proces dat overeenkomt met de consumptie van lichamelijk voedsel.

Verrassend was het om te ontdekken dat toen ik ging beseffen wat ik zoal consumeerde en een dag in de week ging " media vasten " er steeds bewustere keuzes werden gemaakt in wat ik keek en las. En dat heeft mij goed gedaan.

Lees ook eens brein bezemen.

Geen opmerkingen: