zondag 28 februari 2010

Vertelwerk

Waaraan denk je wanneer je dit telwerk ziet. Het verstand zegt een constructie met bollen en een telfunctie waarvan de uitkomst twee is.
Maar emotioneel kan het ook drie zijn, bijvoorbeeld bij een gekoesterde kinderwens of één, na een scheiding.


Breng je het qua kleur in verband met Spanje.? Of heb je een blauwtje gelopen. Ben je graag alleen of juist met z'n tweetjes. Heb je iemand verloren. Voel je pijn of genot of voel je misschien angst.

Wat een rood rotballetje...........
Zo had ik een hekel aan het rode gebreide pakje, dat ik als vierjarige droeg, omdat de wol zo kriebelde en ik dat gevoel blijkbaar niet door mij heen heb laten gaan. Misschien daarom heb ik nog steeds moeite met de kleur rood.

Ik voel nu gekriebel en heb opeens niets meer tegen rood. Het was in wezen een mooi pakje wat mijn oma had gebreid en zat lekker. Rood balletje wat ben je mooi.
Zonder dat het rode balletje , de kleur rood en het gebreide pakje er iets aan kunnen doen hangt het dus van de wijze en mate van conditionering van iemand af hoe zij worden gewaardeerd. 

De context waarin mensen de emotie , die ze aan een waarneming koppelen, beleven heeft ook grote invloed op de waardering.

Een treffend voorbeeld is die van een wereldberoemde violist die overal volle zalen trok en een keer in de metro te NY onaangekondigd en zonder verdere entourage ging zitten spelen en geen blik en oor waardig werd gekeurd ergo: veel mensen keken boos omdat het hun irriteerden dat hij daar zat te spelen !

Telwerk vertel verder. Kijk ook eens op brein bezemen.

Geen opmerkingen: