vrijdag 25 juli 2014

Essentie duiden



Ik zat met kinderen en kleinkinderen in een sjiek restaurant ergens in Drenthe toen de " mousse de crevettes " werd opgediend.
Even later kwam de gerant in alle toonaarden tekst en uitleg geven.

" Een garnalenmoesje in gelei op een bedje van veldsla. Na het verwijderen van de donkere darmlichaampjes zijn verse garnalen onder toevoeging van limoensap en room gebruikt om er een luchtig mengsel van te maken. Vervolgens heeft het mengsel een uur staan huwen......"

Uit mijn ooghoeken zag ik dat mijn jongste kleinzoon ongeduldig met zijn vork in de gelei zat te prikken.        " Opa waar zitten nu de garnalen ", zei hij ietwat wanhopig.

Aan dat voorval moet ik denken na het gedachtegoed van vele al of niet verlichte geesten door mij heen te hebben laten gaan: hoe meer je hebt uit te leggen , hoe verder je van de essentie af staat.

Geen opmerkingen: